Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

KENALI KU

ASSALAMMUALAIKUM
Kepada semua pembaca blog ku..

Terbangnya warkah ini untuk memberitahu bahawa aku amat2+sangat2+bangat2 menghargai penat leleh korang baca blog aku nie..he3 kepada sesiapa yang sudi singgah selalu terima kasih sgt2.. aku amat menghargainya..walaupun kadang2 blog aku nie syok sendiri..he3,xkisah la yang penting korang sudi baca..

kepada kenalan baru salam perkenalan pada u all..

Thursday, 9 June 2011

MUTIARA ILMU

PERKARA YANG MUNGKIN MEMBUATKAN KITA SUSAH

  1. Tidak solat
  2. Tidak membaca Bismillah ketika hendak makan (kadang2 lupe :p)
  3. Makan atas pinggan yang terbalik
  4. Memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri
  5. Menganggap ringgan apa-apa yang terjatuh dalam hidangan makanan (selalunye geli la nk mkn & minum)
  6. Berwuduk ditempat buang air besar atau kecil (padan r mak aku mrh)
  7. Suka bersandar pada pintu rumah
  8. Suka duduk diatas tangga (time bgosip dgn sepupu)
  9. Membiasakan diri mencuci tangan didalam pinggan selepas makan (xde maknanya nak mls mcm nie sekali, mak aku mesti mrh)
  10. Membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung
  11. Tidak membersihkan rumah
  12. Membuang sampah atau menyapu dengan kain
  13. Suka membersihkan rumah pada waktu malam (kdg2 ade gak wt lagi2 time raya budak wat selerak)
  14. Suka tidur diatas muka
  15. Membakar kulit bawang
  16. Menjahit baju yang sedang dipakai (memang xelok pun)
  17. Mengelap muka dengan baju
  18. Berdiri sambil bercekak pinggang
  19. Tidur tidak memakai baju (xpenah wat lagi..he3)
  20. Makan sebelum mandi hadas
  21. Tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh
  22. Pergi ke pasar sebelum matahari terbit
  23. Lambat pulang dari masjid
  24. Doakan perkara tidak baik kepada ibubapa dan anak-anak
  25. Tidak menutup makanan yang dihidangkan
  26. Suka memadam pelita dengan nafas
  27. Membuang kutu kepala dalam keadaan hidup
  28. Membasuh kaki dengan tangan kanan
  29. Membuang air kecil pada air yang mengalir
  30. Memakai seluar sambil berdiri
  31. Memakai serban sambil duduk
  32. Mandi junub ditempat buang air atau tempat najis
  33. Makan dengan menggunakan 2 jari (2jari?? leh ke?)
  34. Berjalan diantara kambing
  35. Berjalan diantara 2 perempuan
  36. Suka mempermainkan janggut
  37. Suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut
  38. Meletakkan tapak tangan pada hidung
  39. Suka menggigit kuku dengan mulut
  40. Mendedahkan aurat dibawah sinaran matahari dan bulan
  41. Mengadap kiblat ketika membuang air besar atau kecil
  42. Menguap ketika solat (selalu gak terjadi)
  43. Meludah ditempat buang air besar atau kecil

10 comments:

nawal addina said...

solat tu betol :)

pakai serban smbil duduk ? haha , mcm lawak jeah :D

Adyla said...

hehehe...entah la,xpenah try pakai serban lak..:P

ieda said...

thanx 4 the gud info dik :))

Adyla said...

ieda: came2..:P

lizz said...

yang no 4 tu kekadang tak perasan pakai belah maner dulu...tau2 dah pakai...ape2pun info yang bagus...

Adyla said...

lizz : thanks..same2 la kite kongsi..

ratusiput said...

baca kat opis trc...komen kat opis hapm ble...???ehehe...

ratusiput said...

HALOOOOOO...SILA UPDATE BLOG NANTI EXPIRED KENA BAKO NGAN UCOP WILCA!

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

bbrp perkara nih mmg btul la x blh dipertikai mcm x olat x baca bismilah tu..

tp yg mcm x logik mcm pakai serban smbil duduk..bersihkan rumah waktu malam..kenapa pulak? ke mmg ada tegahan dlm islam?

Adyla said...

rina: kita xtau la..tp ia ade dalam kitab al-baqarah fi fadhl lis sa'yi harakah yang disusun oleh abi abdillah muhammad bin abdul rahman al-habsyi..

Total Pageviews