Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

KENALI KU

ASSALAMMUALAIKUM
Kepada semua pembaca blog ku..

Terbangnya warkah ini untuk memberitahu bahawa aku amat2+sangat2+bangat2 menghargai penat leleh korang baca blog aku nie..he3 kepada sesiapa yang sudi singgah selalu terima kasih sgt2.. aku amat menghargainya..walaupun kadang2 blog aku nie syok sendiri..he3,xkisah la yang penting korang sudi baca..

kepada kenalan baru salam perkenalan pada u all..

Tuesday, 26 July 2011

Apa itu eye bags?


Eye bags atau dalam bahasa ibunda kita lingkaran hitam bawah mata. Sebelum nie aku xtahu sangat & paling penting xambil kisah langsung.. tapi pas aku sendiri mengalaminye.. terusss aku buka buku, majalah, search internet & sewaktu ngan nye.. study beb! Kene ar ambil tau serba cikit..

Untuk pengetahuan korang, ade beberapa PUNCA yang menyebabkan lingkaran hitam bawah mata, jom kite layannn sape yang kene.. :-

1. Selari dengan umur anda yang semakin meningkat.
2. Anda ada alahan.
3. Ciri-ciri kulit wajah anda sendiri.
4. Mengalami keletihan setelah bekerja seharian.
5. Kekurangan nutrisi pada tubuh anda.
6. Faktor genetik.
7. Pengaliran darah yang tak stabil.
8. Anda menghadapi tekanan dan tak dapat mengawalnya dengan baik.
9. Terdedah kepada cahaya matahari. (Bukan matahari waktu pagi yer.)
10. Penurunan berat badan yang agak mendadak.
11. Ada masalah pinggang dan juga perut.
12. Tisu lemak dan cecair.
13. Masalah sinus.
14. Anda memang ada masalah kesihatan.
15. Anda seorang perokok.


Selain itu, tidur yang x mencukupi jugak merupakan penyumbang utama bagi menghasilkan lingkaran hitam bawah mata ini. Normal hour tidur = 8 jam. So, sape2 yang rasa tidur xcukup tu..bawa2la tidur ye.. jgn time keje curi2 tidur lak.. :)

tapi kalo korang terlebih tidur pun xbagus gak, dimana semakin lame sesorang itu tidur badan nya akan menjadi semakin letih..kalo korang xcaya korang try la wat.. (sebab aku sendiri penah try wat..kah3)

Tapi pada aku yang paling penting sekali bagaimana kite mengawal emosi kite..sebab bila emosi kite x menentu, contohnye korang berada dalam keadaan tekanan..secara automatiknye korang bakal menjadi individu yang payah & susah untuk melelapkan mata..

sebab apa tau???

sebab fikiran korang dah melayan memikirkan sesuatu..pastu start la xleh tidur la, xleh nak lelapkn mata la, start la korang tengok hp & nak mengacau orang tengah2 mlm, pusing kanan pusing kiri.. & akhirnye korang akan terlelap tanpa disedari..

kalo korang nak tau gak..lingkaran hitam bawah mata ini xkan terhasil dalam jangka masa yang singkat..maksudnye korang dah lama wat kerja sambilan nie tanpa korang sedar.. so, aku nak ucapkan tahniah pada korang yang sudah berjaya ngan cemerlangnya menghasilkan ege bags..mcm aku!!

7 comments:

marinahunny said...

jgn tdo lwt malam...

dup dap dup dap..hehe

Adyla said...

he3..tol tu..

ratusiput said...

amboi...entry berinformasi...kelassssss...

oktant said...

Terima kasih Adyla kerana sudi kongsikannya di sini. Sy begitu menghargainya.

Lagi satu, kalau kita menghadap komputer dlm jangkamasa lama, mata mesti letih. Ini juga salah satu puncanya.

Jadi, pastikan kita alihkan tumpuan ke tempat lain seketika selang 20-30 min.

Alihlah pandangan mata dgn melihat sesuatu objek yg agak jauh jaraknya, oke. ;)

Adyla said...

ratu : tengok r sape sifu nye..:)

oktant : thnks for info & thnks sebab bagi share..:)

pena rozie said...

Memang tak suka eye bags....

Adyla said...

pena rozie : xde sape pun suke kak..:)

Total Pageviews